تخته کلاس


ویدئو سؤال‌های باقی‌مانده
۷. ۴. ۳. ۴. در چهارضلعی $IRAN$ دو مثلث $IRA$ و $INA$ هم‌نهشت‌اند.
الف) اگر بدانیم $\overline{IR}=\overline{AN}$، آنگاه چه تبدیل‌هایی مثلث $IRA$ را به مثلث $INA$ تبدیل می‌کند؟
ب) اگر بدانیم $\overline{IR}=\overline{IN}$، آنگاه چه تبدیل‌هایی مثلث $IRA$ را به مثلث $INA$ تبدیل می‌کند؟ 



۷. ۴. ۳. ۵. در هریک از شکل‌های زیر، دو جفت مثلث هم‌نهشت وجود دارد. آن مثلث‌ها را نام ببرید و مشخص کنید با چه تبدیل‌هایی به یکدیگر تبدیل می‌شوند. سپس اجزای برابر آنها را مشخص کنید.



۷. ۴. ۳. ۶. در شکل زیر کدام مثلث‌ها هم‌نهشت‌اند؟ تبدیل‌هایی که آنها را به یکدیگر تبدیل می‌کند، بیابید. سپس اجزای برابر دو مثلث هم‌نهشت را مشخص کنید.



۷. ۴. ۳. ۷. در شکل زیر، دو نقطۀ $P$ و $Q$ را روی اضلاع زاویه $S$ طوری بیابید که دو مثلث $ABC$ و $PQS$ هم‌نهشت شوند. تبدیل‌هایی که دو مثلث را به یکدیگر تبدیل می‌کند، بیابید و سپس اجزای برابر را مشخص کنید.



۷. ۴. ۳. ۸. در شکل زیر، نقطۀ $N$ را طوری بیابید که دو مثلث $ABC$ و $GMN$ همنهشت باشند. تبدیل‌هایی که دو مثلث را به یکدیگر تبدیل می‌کند، بیابید و سپس اجزای برابر را مشخص کنید.



۷. ۴. ۳. ۹. در شکل زیر، چند نقطه مانند $D$ می‌توان یافت به‌طوری‌که دو مثلث $ABC$ و $ABD$ هم‌نهشت باشند؟ در هر حالت تبدیل‌ها را مشخص کنید و اجزای برابر را بیابید.



۷. ۴. ۳. ۱۰. در یک آزمون مسئلۀ زیر مطرح شده بود.

شکل زیر را به چهار شکل هم‌نهشت تقسیم کنید.

شکل‌های زیر، پاسخ‌ چهار نفر از دانش‌آموزان را نشان می‌دهد.

کدام پاسخ‌ درست و کدام نادرست است؟ دربارۀ پاسخ‌های درست، مشخص کنید چه تبدیل‌هایی شکل‌های هم‌نهشت را به یکدیگر تبدیل می‌کنند.


۷. ۴. ۳. ۱۱. به شکل‌هایی در صفحه که از به‌هم چسباندن یک (یا چند) ضلع مربع‌های واحد به یکدیگر ساخته می‌شوند، چندخانه‌ای می‌گویند. برای مثال، سه شکل زیر، چندخانه‌ای ($4$-خانه‌ای) هستند.
ولی سه شکل زیر چندخانه‌ای ($4$-خانه‌ای) نیستند.


الف) چند $4$-خانه‌ای غیرِهم‌نهشت وجود دارد؟
ب) چند $5$-‌خانه‌ای غیرِهم‌نهشت وجود دارد؟
ج) سی‌و‌پنج $6$-‌خانه‌ای غیرِهم‌نهشت وجود دارد. حداقل ده‌تا $6$-‌خانه‌ای غیرِهم‌نهشت رسم کنید و آنها را با پنج نفر از همکلاسی‌هایتان به اشتراک بگذارید. آیا از این جواب‌ها، سی‌وپنج $6$-‌خانه‌ای غیرِهم‌نهشت حاصل می‌شود؟


۷. ۴. ۳. ۱۲.  هریک از شکل‌های زیر را به سه چندضلعی هم‌نهشت تقسیم کنید. (خطوط خاکستری داخل شکل می‌توانند این کار را آسان‌تر کنند!) در هر مورد مشخص کنید چه تبدیل‌هایی چندضلعی‌های هم‌نهشت را به یکدیگر تبدیل می‌کنند.



۷. ۴. ۳. ۱۳. با یک برش، هریک از چندضلعی‌های زیر را به دو چندضلعی هم‌نهشت تقسیم کنید. (خطوط خاکستری داخل شکل می‌توانند این کار را آسان‌تر کنند!) در هر مورد مشخص کنید چه تبدیل‌هایی چندضلعی‌های هم‌نهشت را به یکدیگر تبدیل می‌کنند.





نوشته‌های قبلی و بعدی


اشتراک
اطلاع از
شماره موبایل شما نمایش داده نمی‌‌شود.

0 پرسش‌ها و نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات