«ریاضیات گسسته» یا «مبانی ترکیبیات» عنوان یکی از دروس بسیار مهم و کاربردی در ریاضیات است. مبحث «شمارش» یکی از اساسی‌ترین موضوعات ریاضیات گسسته است که همهٔ دانش‌آموزان در دوران تحصیل با آن مواجه می‌شوند. هرچند که در دورهٔ ابتدایی و سال‌های اول دبیرستان، مباحث ریاضیات گسسته، مستقل از سایر بخش‌های ریاضی نیست، اما در سال‌های آخر دبیرستان و به‌ویژه در دانشگاه، درس ریاضیات گسسته به‌طور مستقل از سایر دروس ارائه می‌شود.

کمتر از \(100\) سال است که اکثر ریاضیدانان ریاضیات گسسته یا ترکیبیات را به‌عنوان یک شاخهٔ مستقل در ریاضیات پذیرفته‌اند. قبل از آن، بسیاری از ریاضیدانان معتقد بودند که هر شاخه از ریاضیات، ترکیبیات مخصوص به خود را دارد که باید در همان شاخه بررسی شود.

در سال‌های اخیر، ترکیبیات بسیار گسترده‌تر از گذشته شده و کاربردهای فراوانی در سایر علوم پیدا کرده است. به‌همین دلیل، به همهٔ دانش‌آموزان سال‌های آخر دبیرستان، دانشجویان، و به‌ویژه معلمان ریاضی توصیه می‌کنیم که این درس را یک‌بار به‌صورت جدی و کاملاً علمی مرور کنند. برای این ‌منظور، با همکاری آقای دکتر مرتضی محمدنوری، ویدئوهایی از کلاس درس مبانی ترکیبیات ایشان در سایت تکمیلی منتشر شده است.

آقای دکتر محمدنوری، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و استاد دانشکدهٔ ریاضی، آمار، و علوم کامپیوتر هستند. ایشان در سال \(2005\) موفق به اخذ مدرک دکتری ریاضی از دانشگاه تهران و دکتری علوم کامپیوتر از دانشگاه پاریس-سود (یکی از دانشگاه‌های بسیار معتبر فرانسه) شدند. آقای دکتر محمدنوری از سال \(1385\) تاکنون به‌عنوان استاد دانشگاه تهران مشغول به فعالیت هستند و در این سال‌ها مقالات متعددی در معتبرترین مجلات علمی دنیا به‌چاپ رسانده‌اند.

در مقدمهٔ درس مبانی ترکیبیات، آقای دکتر مرتضی محمدنوری دربارهٔ پاسخ به سؤالِ «ترکیبیات (ریاضیات گسسته) چیست؟» بحث می‌کند.

مقدمه – بخش اول


مقدمه – بخش دوم


نوشته‌های قبلی و بعدی


اشتراک
اطلاع از
شماره موبایل شما نمایش داده نمی‌‌شود.

0 پرسش‌ها و نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات