جمعه ۲۲ مهر ۱۴۰۱، ساعت ۱۸ یک جلسهٔ مشاورهٔ آنلاین المپیاد ریاضی و کامپیوتر برگزار شد. در این جلسه، آقای دکتر علیرضا علیپور، استاد برجستهٔ المپیاد ریاضی و کامپیوتر، نویسندهٔ کتب مرجع المپیاد، و عضو سابق کمیتهٔ ملی المپیاد ایران، ضمن توضیحات جامع و مفصل دربارهٔ المپیاد ریاضی و کامپیوتر، به سؤالات حاضران در جلسه پاسخ دادند.

علیرضا علیپور کیست؟

ویدئوهای ضبط شدهٔ جلسهٔ مشاورهٔ دکتر علیپور

المپیاد ریاضی و کامپیوتر چگونه برگزار می‌شود؟


مباحث المپیاد ریاضی و کامپیوتر


کلاس‌های المپیاد را از چه سنی باید شروع کرد؟


مهم‌ترین عامل موفقیت در المپیاد چیست؟


چگونه معلمان خوب المپیاد را پیدا کنیم؟


کلاس‌های آنلاین دکتر علیپور در سایت تکمیلی


آیا در دورهٔ دبستان یا دورهٔ‌ اول دبیرستان، المپیاد معتبری وجود دارد؟


آزمون تعیین سطح المپیاد دکتر علیپور


کلاس‌ های خصوصی و نیمه خصوصی دکتر علیپور

برای شرکت در کلاس‌های خصوصی دکتر علیپور (آنلاین یا حضوری)، ابتدا در آزمون تعیین سطح زیر، شرکت کنید. سپس، از طریق شمارهٔ 09123260280 با آقای علیپور تماس بگیرید و نام خود را بفرمایید تا ایشان با توجه به نتیجهٔ آزمون شما و موارد دیگر، دربارهٔ پذیرش شما به‌عنوان شاگرد خصوصی تصمیم بگیرند.

آزمون تعیین سطح کلاس خصوصی دکتر علیپور

1 / 15

\(10\) دختر و \(20\) پسر در یک تورنمنت شطرنج شرکت کردند. در هر دور \(30\) شرکت‌کننده به \(15\) دسته دو نفره تقسیم شدند و دو نفر هر دسته باهم بازی کردند. در سه دور اول، تعداد بازی‌هایی که بین دو دختر برگزار شد برابر \(11\) بود. چندتا از بازی‌های این سه دور بین دو پسر بوده است؟

2 / 15

شکل زیر، گوشهٔ بالا-چپ از یک جدول \(21\times21\) را نشان می‌دهد. اگر طبق الگوی نشان داده شده، خانه‌ها را رنگ کنیم، چند خانه از جدول رنگ می‌شوند؟

3 / 15

در یک جمع \(100\) نفر حضور دارند. هریک از این \(100\) نفر متوجه شد که سن او برابر تعداد افرادی از جمع است که هم‌سن با او نیستند. سن افراد این جمع، حداکثر چند مقدار مختلف دارد؟

4 / 15

صفحهٔ شطرنجی \(8\times8\) به مربع‌های \(2\times2\) و \(1\times4\) تقسیم شده است. اگر طول برش برابر \(54\) باشد، تعداد مربع‌های \(2\times2\) چندتا است؟ (در شکل زیر، طول برش برابر \(10\) است.)

5 / 15

اگر هر خانه از یک جدول \(2\times2\) را روی دو قطر آن ببُریم، جدول به \(12\) قطعه تقسیم می‌شود.

اگر هر خانه از یک جدول \(10\times10\) را روی دو قطر آن ببُریم، جدول به چند قطعه تقسیم می‌شود؟

6 / 15

به کمک \(10\) پریز برق و \(15\) عدد سه راهی چند وسیله را می‌توانیم به برق متصل کنیم؟

7 / 15

دهقان یک گوسفند خرید که بلافاصله یک گوسفند به‌دنیا آورد. پس از آن این گوسفند هرسال یک گوسفند به‌دنیا آورد. هر گوسفند که به‌دنیا می‌آید، پس از سه سال، هر سال یک گوسفند به‌دنیا می‌آورد. پس از \(6\) سال دهقان چند گوسفند دارد؟

8 / 15

همهٔ عددهای طبیعی را که رقم \(3\) ندارند از کوچک به بزرگ در یک دنباله نوشته‌ایم:
\[1,2,4,\dots,28,29,40,41,42,44,\dots.\] عدد \(1000\) چندمین جمله از این دنباله است؟

9 / 15

هشت تیم فوتبال دوبه‌دو مسابقه داده‌اند (هر دو تیم یک‌بار باهم بازی کرده‌اند.) در هر بازی، برنده \(3\) و بازنده \(0\) امتیاز گرفت و در صورت تساوی هر دو تیم یک امتیاز گرفتند. در پایان امتیاز تیم‌ها برابر \(15\)، \(14\)، \(13\)، \(9\)، \(8\)، \(7\)، \(6\)، و \(3\) شد. چند بازی مساوی شده است؟

10 / 15

همانند شکل زیر، یک مربع را به \(4\) مستطیل برابر و یک مربع تقسیم کرده‌ایم. اگر محیط هریک از \(4\) مستطیل برابر \(40\) باشد، مساحت مربع بزرگ را به‌دست آورید.

11 / 15

شتر نمی‌تواند بیش از \(22\) کیلوگرم طلا حمل کند. سارقی می‌خواهد از یک معدن طلا سرقت کند و تا آنجا که ممکن است بیشترین سود را ببرد. کیسه‌هایی وجود دارد که به‌ترتیب می‌توان در آنها \(5\)، \(4\)، و \(3\) کیلوگرم طلا قرار داد. قیمت این کیسه‌ها به‌ترتیب \(60\)، \(47\)، و \(33\) درهم است. سارق برای کسب بیشترین مقدار سود، چند کیسه با ظرفیت \(5\) کیلوگرم را بر شتر خود بار بزند؟

12 / 15

رأس‌ هر ساعت یک اتوبوس از شهر \(A\) به سمت شهر \(B\) حرکت می‌کند و درست \(5\) ساعت طول می‌کشد تا به \(B\) برسد. احمد ساعت \(4\)ونیم با وسیلهٔ خود از \(B\) به سمت \(A\) حرکت کرد و \(4\) ساعت طول کشید تا به \(A\) برسد. او در طی مسیر چندتا از اتوبوس‌هایی را که از \(A\) به سمت \(B\) می‌آیند، دیده است؟

13 / 15

رقم دهگان بزرگ‌ترین عدد هفت‌رقمی با رقم‌های متمایز که بر \(9\) بخش‌پذیر باشد چند است؟

14 / 15

ناتالی چهار عدد مثبت انتخاب کرد و حاصل‌ضرب هر دوتا از آنها را به‌دست آورد. \(5\)تا از این \(6\) حاصل‌ضرب برابر \(2\)، \(3\)، \(5\)، \(6\)، و \(10\) هستند. حاصل‌ضرب ششم چه عددی است؟

15 / 15

تعدادی مرد و زن دور یک میز نشسته‌اند. \(5\)تا از این افراد هر دو نفر مجاورشان مرد است، دوتا از این افراد با یک مرد و یک زن مجاورند و بقیهٔ افراد با دو زن مجاورند. چند مرد دور این میز نشسته‌اند؟


کلاس‌های آموزش آنالیز ترکیبی دکتر علیپور

کلاس‌های خلاقیت ریاضی دکتر علیپور


نوشته‌های قبلی و بعدی


اشتراک
اطلاع از
شماره موبایل شما نمایش داده نمی‌‌شود.

18 پرسش‌ها و نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
فریمان
مهمان
1 سال قبل

من نتوانستم در جلسه اول کلاس حل مسائل کتاب تکمیلی هفتم شرکت کنم . آیا می توانم قبل از ثبت نام این جلسه را مشاهده کنم ؟

فریمان
مهمان
1 سال قبل

آیا این جلسه ضبط می شود ؟ تا بعد مجدد به این جلسه دسترسی داشته باشیم ؟

فریمان
مهمان
1 سال قبل

سلام .دانش آموز کلاس هفتمی ( دبیرستان سمپاد شهرکرد ) برای اینکه امادگی شرکت در المپیاد کامپیوتر را پیدا کند . باید چه دورهایی را بگذراند و چه کتابهایی مطالعه کند ؟

فریمان
مهمان
1 سال قبل

سلام . پسرم کلاس هفتم دبیرستان سمپاد است . می خواهم برای شرکت در المپیاد ریاضی آماده شود . باید از چه دوره ها و کتاب هایی استفاده کند .

Alma
مهمان
1 سال قبل

برای المپیاد ریاضی باید ریاضی و هندسه دبیرستان رو کامل خوند؟می شه برای اونا منبع معرفی کنید؟
بعد یک سوال دیگه آیا بهتره به صورت خودخوان با کلاس رفع اشکال بخونیم یا اینکه کار به کلاس متکی باشیم

shayan
مهمان
1 سال قبل

در اردوي تابستانه المپياد رياضي مرحله سوم چه اتفاقي مي افتد و چه فعاليت هايي انجام مي شود؟آيا اگر طلاي كشوري بياوريم براي 1 سال مانده تا مشخص شدن تيم ملي بايد تمام مدت در محل خاصي يا شهر تهران حضور داسته باشيم؟

Samiye
مهمان
1 سال قبل

آیا میتوان خودخوان المپیاد ریاضی رو مطالعه کرد و رتبه آورد ؟ یا حتما باید کلاس رفت ؟
چه کلاس هایی رو پیشنهاد میکنید برای المپیاد ریاضی ؟

امير علي
مهمان
1 سال قبل

ببخشيد براي هر المپيادي (مثلا رياضي يا فيزيك)بايد روزي چند ساعت خوند؟

Mehdi
مهمان
1 سال قبل

با بعضي معلما صحبت كردم اما نمي فهمم بهتره برم رياضي يا كامپيوتر مي شه يك راهنمايي كنيد ؟كلا رياضي سخت تر هست يا كامپيوتر بنده پايه نهم هستم مي خوام بدونم كدوم راحت تره؟براي هر كدوم اينا چقدر بايد از دروس مدرسه بزنيم و درس اضافه بخونيم؟

Ronika
مهمان
1 سال قبل

سلام
بله پایه هشتم هستم
فرزانگان ۱ شیراز

Ronika
مهمان
1 سال قبل

با سلام و احترام
دو تا سوال داشتم ممنون می شم اگر پاسخ بدید
۱:من تابستان یک ترم المپیاد کامپیوتر شرکت کردم که بیشتر مباحث ترکیبات کار شد و به اون مبحث علاقه مندم با این وجود وقتی جزوه های گراف و الگوریتم رو مطالعه کردم کاملا زده شدم راهنمایی کردند که ادامه بدم علاقه مند می شم چون ریاضی رو دوست دارم حالا آیا این درسته؟
۲:بعد از بی علاقگیم به المپیاد کامپیوتر دارم به ریاضی فکر می کنم پدر و مادرم می گن با وجود اینکه با مسائلی که نیاز به فکر زیاد و…. مثل مسائل اقدس خانم و…..در کتاب تکمیلی هستند یک مقدار مشکل دارم به نظرتون برم المپیاد ریاضی درست هست یا مثلا کتابی هست که بهم معرفی کنید قبل شروع بخونم ببینم می تونم ادامه بدم یا نه؟
ببخشید که طولانی شد
سپاس از زحماتتون

Nicki
مهمان
1 سال قبل

تو مدرسه من اصلا به المپیاد پیشنهاد نمیشه و میگن برای شرک در المپیاد باید از کنکور بزنید و ….
واقعا اینجوریه؟
و برای یک المپیاد(برای مثال ریاضی)به طور حدودی چند ساعت مطالعه در روز نیازه؟

Ali
مهمان
1 سال قبل

اگه خواسته باشیم در سال جاری در المپیاد ریاضی یا کامپیوتر شرکت کنیم، برای شروع مطالعه از الان دیره؟

... ..
Member
1 سال قبل

ببخشید اینترنت قطع شده و برای‌من تا ساعت ۴ عصر بیشتر سایت ها و گوگل باز نمیکنه چجوری در این جلسه شرکت کنم؟