امروزه با افزایش کسب‌وکارهای اینترنتی، یک پرسش بسیار مهم این است: «چگونه بفمیم یک سایت معتبر است یا چگونه از امن بودن یک فروشگاه اینترنتی مطمئن شویم؟»

در ادامه به این پرسش، با مثال‌هایی از سایت تکمیلی، پاسخ می‌دهیم.

چگونه مطمئن باشم که اطلاعات حساب بانکی من لو نمی‌رود؟

مهم‌ترین نگرانی در خریدهای اینترنتی، حفظ امنیت حساب بانکی است. در اکثر فروشگاه‌های اینترنتی معتبر، خریدار هنگام پرداخت وجه، به سایت سایت شاپرک منتقل می‌شود. سایت شاپرک درگاه رسمی پرداخت‌های الکترونیکی در ایران است. توجه کنید که شما اطلاعات کارت بانکی خود را در سایت شاپرک وارد می‌کنید و نه در سایتی که از آن خرید را انجام می‌دهید. بنابراین، سایت فروشنده به هیچ‌وجه نمی‌تواند به اطلاعات حساب بانکی شما دسترسی داشته باشد. اگر در وب‌سایتی، برای پرداخت به سایت شاپرک منتقل نشدید، حتماً گواهینامهٔ SSL آن سایت را چک کنید.

برای مثال، در سایت تکمیلی، هنگام پرداخت وجه شما به سایت شاپرک منتقل می‌شوید. علاوه بر این، امنیت پرداخت شما از طریق درگاه امن زرین‌پال (که معتبرترین درگاه اینترنتی کشور است) تضمین می‌شود.

گواهینامهٔ SSL

به‌طور خلاصه، گواهینامه امنیتی SSL الگوریتم‌های رمزنگاری داده های خام رد و بدل شده در فضای ناامنی مثل اینترنت را ایمن کرده و محرمانه ماندن اطلاعات را در طول انتقال تضمین می‌کند. تشخیص اینکه یک سایت گواهینامهٔ SSL دارد یا نه، بسیار ساده است؛ علامت قفل بسته شده در کنار آدرس سایت در مرورگر، نشان‌دهندهٔ این گواهینامه است. امروزه همهٔ سایت‌های معتبر گواهینامهٔ SSL دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر دربارهٔ گواهینامهٔ SSL، اینجا را کلیک کنید.

برای مثال، شما همین الان می‌توانید گواهینامهٔ SSL سایت تکمیلی را از قفلی که در کنار آدرس سایت در مرورگرتان است، چک کنید.

نظرات کاربران سایت

یکی از قابلیت‌های بسیار مهم در یک وب‌سایت، ارتباط دو طرفهٔ نویسنده و کاربر است. با یک جست‌و‌جوی ساده در هر سایت، می‌توانید نظرات کاربران و پاسخگویی نویسندهٔ سایت را بررسی کنید. طبیعتاً وب‌سایتی که نظرات زیادی در آن ثبت شده و نویسندهٔ سایت پاسخگوی کاربران بوده، وب‌سایت فعال و قابل اطمینانی است.

برای مثال، در سایت تکمیلی قسمت‌های رایگان زیادی وجود دارد. (فصل ۱ ریاضی تکمیلی هفتم، فصل ۱ ریاضی تکمیلی هشتم، فصل ۱ ریاضی تکمیلی نهم، درسنامهٔ فاکتورگیری، درسنامهٔ اولویت عملگرها، و …) شما می‌توانید این قسمت‌ها را ببینید و نظرات کاربران و پاسخگویی سایت را بررسی کنید.

تعداد کاربران سایت و رتبهٔ آن در گوگل

مهم‌ترین عامل‌هایی که اعتبار یک سایت را مشخص می‌کند، تعداد کاربران، سابقهٔ سایت، و رتبهٔ آن در گوگل است. سایت‌های زیادی هستند که تعداد کاربران و ارزش سایت‌های دیگر را محاسبه می‌کنند. برای مثال: worthofweb.
اگر می‌خواهید بدانید که مطالب یک سایت چقدر طرفدار دارد، عنوان موضوعات مربوط به آن سایت را در گوگل جست‌و‌جو کنید. طبیعی است که سایتی که در طول چند سال اعتبار و طرفداران زیادی برای خود پیدا کرده، برای فروش‌ محصولاتی با رفم‌های اندک، اعتبارش را خدشه‌دار نمی‌کند.

برای مثال، برای سایت تکمیلی می‌توانید موضوعات زیر را گوگل کنید و ببینید که آیا گوگل سایت ما در رتبه‌های بالا نشان می‌دهد یا خیر.
اولویت عملگرها
مربع جادویی
تقسیم عادلانه
کسر مصری
قضیه فیثاغورس
قضیه های هندسه
مساحت مثلث متساوی‌الاضلاع
معادله خط
و …

نماد اعتماد الکترونیکی

در ایران مركز توسعه تجارت الكترونیكی مسئولیت ایجاد زیرساخت‌های امنیت و اعطای نماد اعتماد الكترونیكی به کسب و کارهای اینترنتی را برعهده دارد و افراد و شرکت‌ها می‌توانند با احراز هویت، این نماد را (که به شکل زیر است) برای کسب‌وکارهای اینترنتی دریافت کنند.

برای مثال، در زیر، لوگوی نماد اعتماد الکترونیکی سایت تکمیلی را مشاهده می‌کنید.


نوشته‌های قبلی و بعدی


اشتراک
اطلاع از
شماره موبایل شما نمایش داده نمی‌‌شود.

0 پرسش‌ها و نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات