در انتهای راه‌حل بعضی از تمرین‌ها، پرسش‌هایی با عنوان «پرسش در کلاس» مطرح شده‌اند. ما به چند دلیل این پرسش‌ها را مطرح کرده‌ایم، که در ادامه شرح مفصلی دربارهٔ آنها می‌خوانید.

فعالیت مفید در کلاس درس

پدر و مادرها و معلمان به دانش‌آموزان توصیه می‌کنند که در کلاس درس فعال باشند و سؤال بپرسند. اما هیچ‌کس به آنها آموزش نمی‌دهند که چه سؤالاتی را مطرح کنند؛ و اغلب سؤالات کلاس ریاضی این عبارت است: «آقا/خانم، می‌شه اینو یه‌بار دیگه توضیح بدین»!
اگر دانش‌آموز، «پرسش در کلاس‌های» سایت تکمیلی را با دقت بخواند، کم‌کم می‌آموزد که پس از حل شدن یک مسئله، سؤالاتی دربارهٔ آن مسئله در کلاس درس مطرح کند. طرح سؤال خوب و بحث در کلاس درس، بی‌شک باعث پویاتر شدن کلاس و یادگیری عمیق‌تر خواهد شد.

تقویت مهارت حل مسئله

در ریاضیات دبیرستانی، مفاهیم چندان پیچیده نیستند و بیشتر تمرکز روی حل مسئله است. بعضی معتقدند که دانش‌آموز هرچه بیشتر مسئله حل کند، مهارتش در حل مسئله بالاتر می‌رود. اما آمار و ارقام چیز دیگری می‌گویند! دانش‌آموزانی بسیاری هستند که ۳۰۰۰ تست انتشارات فلان، و ۵۰۰۰ تست انتشارات بهمان را حل کرده‌اند ولی بازهم از حل یک مسئلهٔ جدید می‌ترسند!
ما اعتقاد داریم که اگر در یک مبحث، دانش‌آموز تعدادی مسئلهٔ خوب حل کند، به‌سادگی از آنها عبور نکند، و با استفاده از این مسئله‌ها و به‌مرور درست فکر کردن را بیاموزد، می‌تواند به آن مبحث مسلط شود و نیازی نیست که حتماً ۳۰۰۰ تست را دیده باشد، یا به‌تعبیر بهتر، ۳۰۰۰ تست را حفظ کرده باشد!
دانش‌آموزان عزیز! توجه کنید که ما مخالف حل ۳۰۰۰ تست نیستیم، ولی می‌گوییم که هروقت به‌اندازهٔ کافی تمرین‌های مفهومی و تشریحی حل کردید و ندایی از درونتان گفت که به این مبحث مسلط شده‌اید، آن‌وقت، با قدرت و اقتدار، سراغ تست‌ها بروید. (وقتی تست می‌زنید، باید تمرکزتان صرفاً روی مدیریت زمان و رفع ‌اشکالات جزئی باشد.)
پرسش در کلاس‌های سایت تکمیلی، باعث می‌شود که دانش‌آموز به حل مسئله قانع نشود و همیشه سؤالات دیگری دربارهٔ آن بپرسد. به‌ این‌ترتیب، ذهن دانش‌آموز همیشه مسائل جدیدی می‌سازد و به آنها فکر می‌کند. این کار بهترین تمرین ذهنی برای تقویت مهارت حل مسئله است.

پاسخ «پرسش‌ در کلاس‌ها»

تأکید اولیهٔ ما بیشتر روی خود پرسش‌هاست تا لزوماً راه‌حل‌ آنها. یعنی می‌خواهیم دانش‌آموزان بیاموزند که چگونه سؤال طرح کنند. اما دربارهٔ پاسخ این پرسش‌ها، دانش‌آموزان می‌توانند پاسخ‌های خود را در قسمت دیدگاه‌های همان نوشته، با دیگران به اشتراک بگذارند و دربارهٔ آنها بحث کنند؛ یا اینکه این پرسش‌ها را در کلاس درس مدرسه مطرح کنند تا با کمک معلم‌ و دیگر دانش‌آموزان بتوانند به پاسخ آنها برسند.

از کجا بفهمیم جوابمون درسته یا نه؟!

این سؤالی است که بسیاری از دانش‌آموزان می‌پرسند. یکی از اهداف بسیار مهم در درس ریاضی این است که دانش‌آموز، خودش به این توانایی برسد که درست را از نادرست تشخیص دهد. پُرواضح است که رسیدن به این توانایی نیاز به زمان و تمرین کافی دارد. یکی از تمرین‌های مفید برای رسیدن به این توانایی، بحث و گفتگو دربارهٔ مسائل و راه‌حل آنهاست. سایت تکمیلی با باز گذاشتن قسمت دیدگاههای هر نوشته، درصدد این است که بتواند بستری برای بحث و گفتگوی دانش‌آموزان باشد. البته، بحث در کلاس درس حضوری بسیار مفیدتر از گفت‌و‌گو در فضای مجازی است.
خلاصهٔ کلام اینکه، انتظار می‌رود که دانش‌آموز پس از بحث و گفت‌و‌گو دربارهٔ تعداد زیادی از تمرین‌ها و راه‌حل‌های تشریحی نوشته شده، باید بتواند خودش «درست» را از «نادرست» تشخیص دهد. البته که خطای انسانی همیشه وجود دارد و خواهد داشت؛ ولی برای کسانی که به درس مسلط باشند، درصد چنین خطاهایی پایین است.
از طرفی، نرم‌افزارهای موجود در دنیای امروز می‌توانند تقریباً همهٔ مسائل محاسباتی ریاضی دبیرستانی و حتی دانشگاهی را حل کنند. پس اگر مسئله‌تان محاسباتی است، به‌سادگی و با استفاده از این نرم‌افزارها، درستی جواب نهایی خود را بررسی کنید.


نوشته‌های قبلی و بعدی


اشتراک
اطلاع از
شماره موبایل شما نمایش داده نمی‌‌شود.

17 پرسش‌ها و نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
النا
مهمان
1 سال قبل

برای بخش د میشه بگید ۲۰چرا ضرب در ۱۹میشه؟؟
مفهوم سوال رو متوجه شدم اما نتونستم بفهمم چرا در ۱۹ ضرب شده

sahel
مهمان
1 سال قبل

به ازای مقدار x دو مجموعه { y و y به توان 2 } و { x به توان 2 و x و 1 } برابر هستند ؟

شاهین احمدی
Member
2 سال قبل

سلام و عرض خسته نباشید به مولفان این وب‌سایت
واقعا یکی از بهترین سایت هایی هستید که من در طول زندگی خودم بهش رفتم و خیلی خیلی خوشحالم از اینکه با این سایت اشنا شدم
از یکدونه سوال ساده هم درسنامه در میارین هم ازمون هم … و واقعا حتی بهتر از یک کلاس درس واقعی درسیدید و ادم رو کامل متوجه موضوع می‌کنید
بسیار ممنونم

کمال جدگال
مهمان
2 سال قبل

اگر مخرج کسرهای تلسکوپی فاکتوریل داشته باشه چطور حل میشه ممنون

خدا
مهمان
2 سال قبل

سلام. از این بخش سایتتون خیلی خوشم اومد. من همیشه توی کلاس درس یه عالمه سوال داشتم ولی هیچ معلمی هیچ وقت پاسخ سوالات منو نمی داد. کجا میتونم سوالاتم رو مطرح کنم؟؟

زهرا عزتی
مهمان
3 سال قبل

بسیار بسیار عالی واقعا کامل و گام به گام مفید و آموزنده توضیح میدهید ⚘⚘??

امیر
مهمان
3 سال قبل

خیلی عالی
واقعا دمتون گرم

آرمان طناز
Member
3 سال قبل

سلام،
بسیار متشکرم از نگارنده های این وبگاه که به این مسایل توجه بسیاری می کنند. سیاست کتاب های تکمیلی هیچ گاه آزار دادن یا مچگیری دانش آموزان تیزهوش نبوده و نیست در حالی که بیشتر دانش آموزان اینگونه فکر میکنند. تقویت مهارت حل مساله در دوره راهنمایی می تواند تاثیر بسیار خوبی بر عملکرد دانش آموزان در مسابقات ریاضی بخصوص المپیاد ریاضی و حتی زندگی داشته باشد!
مسلما مهمترین مرحله در یادگیری ریاضیات، تفکر بر روی مسایل است. و شما بر خلاف تقریبا همه انتشارات ها و گام به گام و …. به این موضوع توجه میکنید.
باز هم ممنون هستم از وبگاه بسیار بسیار مفید شما.

تیزهوشان
Member
3 سال قبل

لطفا از همین نرم افزار ها معرفی کنید.
سپاس.

اخلاقی‌نیا
Admin
پاسخ به  تیزهوشان
3 سال قبل

برای ریاضیات دبیرستانی، جئوجبرا کافی است. می‌توانید آن را از سایت geogebra.com به‌طور رایگان دانلود کنید.
برخی از نرم‌افزارهای حرفه‌ای‌تر عبارتند از:
Mathematica
Maple
Matlab
SageMath
GAP
Axiom
Sympy

آرمان طناز
Member
پاسخ به  تیزهوشان
3 سال قبل

https://www.wolframalpha.com/
فقط یه سایته و حتی نیازی به نصب نداره ! ولی واقعا فوق العاده است.