نویسندگان کتاب‌های ریاضی دورهٔ اول دبیرستان، در فصل‌های هندسه بسیار ضعیف عمل کرده‌اند. برای اثبات این ادعا کافی است به صفحه‌های \(92\) تا \(95\) کتاب ریاضی هشتم نگاهی بیندازید. در این صفحات، دانش‌آموز برای اولین‌بار حالت‌های همنهشتی مثلث‌ را می‌بیند؛ ولی در آخر این بخش، فقط \(3\)تا تمرین وجود دارد!! سایت تکمیلی به دانش‌آموزانی که می‌خواهند هندسهٔ دورهٔ اول دبیرستان را به‌خوبی بیاموزند، کتاب هندسه از ابتدا تا …، نوشتهٔ ارشک حمیدی، را معرفی می‌کند.

چرا کتاب هندسه از ابتدا تا …؟

\(\bullet\) کتاب هندسه از ابتدا تا … شامل درسنامه، تمرین‌های حل شده، و تمرین‌های حل نشدهٔ بسیار متنوعی است.

\(\bullet\) پس از خرید کتاب، اگر بخشی از درسنامه یا تمرین‌های حل شده را متوجه نشدید، می‌توانید در همین صفحه کامنت بگذارید. Takmili مثل همیشه به اشکالات شما پاسخ خواهد داد.

\(\bullet\) می‌توانید در همین صفحه با کاربران دیگر سایت تکمیلی، دربارهٔ تمرین‌های حل نشدهٔ این کتاب نیز بحث و گفتگو کنید.

\(\bullet\) اگر دانش‌آموز مدرسهٔ تیزهوشان هستید و در فصل‌های هندسه مشکل دارید، کتاب هندسه از ابتدا تا … مناسب‌ترین کتاب برای شماست. زیرا این کتاب، یکی از منابع اصلی کتاب‌های ریاضی تکمیلی بوده است. (در صفحات انتهایی کتاب‌های ریاضی تکمیلی، بخش منابع را ببینید.)

\(\bullet\) مطالب این کتاب، فصل ۴ کتاب‌های ریاضی و ریاضی تکمیلی هفتم، فصل‌های ۳ و ۶ کتاب‌های ریاضی و ریاضی تکمیلی هشتم، و فصل ۳ کتاب‌های ریاضی و ریاضی تکمیلی نهم را به‌طور کامل پوشش می‌دهد.

ویژگی‌های کتاب به قلم ارشک حمیدی

خیلی از افراد نخستین‌بار لذت واقعی ریاضیات را با آموختن هندسه چشیده‌اند. هندسه از قدیمی‌ترین دانش‌هاست، و نظام سنتی آموزش آن بسیار پربار است. تلفیق این سنت با رویکردهای جدید آموزشی، به‌ویژه «مسئله حل کردن»، به غنای آن افزوده و شیوه‌ای منحصر به‌ فرد برای آموزش و علاقه‌مند کردن دانش‌آموز به ریاضیات فراهم آورده است.

این کتاب دربارهٔ هندسهٔ مقدماتی است و رویکرد آن «مسئله حل کردن» است. در هر فصل، مفهوم‌ها، تعریف‌ها، و قضیه‌ها به تفصیل آمده است و تقریباً برای هریک از آن‌ها مسئله‌هایی حل شده آورده شده است. در انتهای هر فصل هم تعدادی تمرین برای کار مستقل گنجانده شده است.

در هر مسابقهٔ ریاضی مسئله‌های هندسی سهم زیادی دارند. خیلی از مسئله‌های این کتاب از میان مسئله‌های داده شده در مسابقه‌های ریاضی در گوشه و کنار دنیا انتخاب شده‌اند. به‌ این‌ ترتیب، این کتاب منبعی غنی برای شیفتگان هندسه، معلمان و علاقه‌مندان به شرکت در مسابقه‌های ریاضی مانند مسابقهٔ کانگورو، IMC، تورنمنت شهرها، و المپیاد هندسهٔ ایران است.

قاعده‌های کامنت‌گذاری برای این کتاب

\(\bullet\) اگر ایراد یا اشکالی در بخشی از درسنامه‌ها یا تمرین‌های حل شدهٔ این کتاب داشتید، حتماً شمارهٔ صفحه را ذکر کنید.
\(\bullet\) اگر می‌خواهید با بقیهٔ دوستانتان دربارهٔ تمرین‌های حل نشدهٔ کتاب بحث کنید، تصویر صورت تمرین را آپلود نکنید؛ بلکه فقط شمارهٔ صفحه و شمارهٔ تمرین را بنویسید. (آپلود کردن راه‌حل‌هایتان ایرادی ندارد.)

کتاب‌های بیشتر

غلط‌نامهٔ کتاب هندسه از ابتدا تا …

در همهٔ کتاب‌ها غلط‌هایی وجود دارد! حتی ریاضیدانان بزرگ هم در کتاب‌ها یا سخنرانی‌هایشان اشتباهات عجیب و جالبی داشته‌اند! اما، به‌نظر می‌رسد که امروزه با وجود فضای مجازی، نویسندگان باید با خوانندگان در ارتباط باشند تا این ارتباط دوطرفه به بهبود نوشته‌های آن‌ها کمک کند.
در اینجا، و با توجه به کامنت‌های کاربران عزیز، غلط‌های کتاب هندسه از ابتدا تا … را می‌نویسیم و آن‌ها را برای ارشک حمیدی می‌فرستیم.


مسئلهٔ ۶ صفحهٔ ۱۰. در انتهای راه‌حل این مسئله (صفحهٔ ۱۱) به اشتباه \(1\) تا \(100\) جمع زده شده است. به‌جای آن باید نوشته می‌شد:
\[1+2+3+\dots+99=4950.\]

با سپاس از محمدحسین علی‌پور



مسئلهٔ ۲ صفحهٔ ۱۹. در صورت این مسئله نام حلقه‌ها نیامده است! صورت درست مسئله در تصویر زیر آمده است:
هندسه از ابتدا تا

با سپاس از محمدحسین علی‌پور



خرید کتاب از وب‌سایت تکمیلی

لطفاً قبل از خرید به «کاغذی» یا «آنلاین» بودن کتاب توجه کنید. در صورت بروز هرگونه مشکل با شمارهٔ 09108360609 تماس بگیرید.


نوشته‌های قبلی و بعدی


اشتراک
اطلاع از
شماره موبایل شما نمایش داده نمی‌‌شود.

35 پرسش‌ها و نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
مهدی کوشکی
مهمان
10 ماه قبل

عرض سلام،احیانا تمرین۶صفحه۱۶ حداقل فقط با جابجایی دو چوب کبریت قابل حل نیست؟ آخه خواستش که جابجایی یکی از چوب کبریتا با عوض شدن جهته که هیجوره ممکن نبود

مهدی کوشکی
مهمان
پاسخ به  Takmili
10 ماه قبل

جهت بالا و پایین هم عین چپ و راست ، با حفظ ساختار یک باله پشتی دو باله بغل و سر ماهی عین چیزی که داده شده و فقط جابجایی یک چوب کبریت ناممکنه اگر اشتباه میکنم کامل توضیح بدید لطفا

مهدی کوشکی
مهمان
پاسخ به  Takmili
10 ماه قبل

از پاسخ شما متشکرم،تمرین های کتاب واقعا خوبه و یه جورایی درست تفکر کردنو یاد میده به خصوص به راهنمایی ها اما اشتباهات کتاب به میزان کمی اشتباه که بعضی از اونها بدیهی و مسلمه و بعضی ها نه محدود نمیشه، تو چنتا از تمرین ها مربوط به بحث زوایا برخوردم به مجموع دو زوایه مکمل که بالاتر ۱۸۰عه! من در سایت انتشارات فاطمی درباره این که این کتاب نیاز به ویرایش اساسی داره مکاتباتی داشتم اما هنوز نه تنها پاسخ ندادن بلکه هنوز اجازه تایید هم ندادن کاملا مبرهنه برای ضایع نشدن حقه کسایی که هزینه کتاب رو پرداخت کردن باید فایل پی دی اف ویرایش این این کتاب در اختیار ما قرار بگیره همچنین بایستی یه پاسخنامه هم بهش اضافه کنن امیدوارم سایت تکمیلی که واقعا مارو با منابعی خوبی آشنا کرده و همیشه در راستای کمک به ارتقای دانشه دانش اموزان قدم برداشته با قبول مسئولیت در مورد این منبع معرفی شده توسط همین سایت، پیگیری هایی رو انجام بده و اگه نهایتا کمکی صورت نگرفت بهتره دست از تبلیغ این کتاب برداشته شه چون بیشتر آسیب زاست مخصوصا برای قشر بچه های راهنمائی بخاطر کامل شکل نگرفتن تفکر انتقادی ؛ از سایت شما و پیگیری های فعالانه اوپراتور یا اوپراتور های سایت نهایت تشکر و اعلام میدارم

Medical
مهمان
1 سال قبل

باسلام عرض ادب
نحوه ی خواندن درست و صحیح این کتاب به صورتی که بتوان بهترین بهرە را از ندسه این کتاب عالی برد را توضیح دهید.
سپاسگزارم از جوابگویی شما.

نیما اصغری
Member
1 سال قبل

این کتاب یک اشکالی داره اون هم اینه که برای تمرین ها و سوالات چند گزینه ای جواب ننوشته خب اینطوری از کجا بدونیم که درست نوشتیم یا نه ؟ خب حداقل باید پاسخنامه داشته باشه

ساحل ایاغ
Member
2 سال قبل

سلام ببخشید نمیشه فایل پی دی افش رو خرید کرد ؟

Haniyeh
Member
2 سال قبل

با عرض سلام و خداقوت خدمت شما
ببخشید این کتاب برای هندسه دوره دوم هم خوبه؟ اخه من خیلی جاها نمیتونم تشخیص بدم از کدوم قضیه و… استفاده کنم و من خیلی دوست دارم هندسه رو مفهومی یاد بگیرم

Haniyeh
Member
پاسخ به  Takmili
2 سال قبل

امسال میرم دهم

Haniyeh
Member
پاسخ به  Takmili
2 سال قبل

خیلی سپاسگزارم
بابت همچین سایت عالیی بهتون تبریک میگم. موفق باشید

yasaman bakhtiari
مهمان
2 سال قبل

سلام.ممکنه درباره حل سوال 13 صفحه 17 توضیح بدید؟ من با هفت پاره خط رسم کردم ولی با شش پاره خط ممکن نیست.

بلل
مهمان
2 سال قبل

سلام این کتاب پاسخنامه تشریحی برای هر یک از مسایل شو داره ؟ واینکه از صفر تا صده ؟ چون من در حل 50 درصد مسایل هندسه تکمیلی نهم افتضاحم . ممنون

محمدحسین علی‌پور
Member
2 سال قبل

در صفحه ۱۹، سوال ۲ حلقه‌ها نام‌گذاری نشدن!

ثقف
مهمان
2 سال قبل

سلام لطفا داخل قسمت درسنامه جزوه هندسه هم بزارید بشدت درون اون مشکل دارم ممنون

anonymous
مهمان
2 سال قبل

ایا این کتاب واقعا صفر تا صده؟!

محمدحسین علی‌پور
Member
2 سال قبل

در صفحه ۱۳، مسئله ۸ گفته سوراخی ایجاد کنید که یک فیل از آن رد شود! من متوجه منظور این سوال و خواسته اون نمی‌شم.

محمدحسین علی‌پور
Member
2 سال قبل

سلام. سوالی داشتم. در صفحه ۱۱، مسئله شماره ۶، در راه حل بیان شده که هر کس که به مهمانی اضافه می‌شود با افراد قبلی دست می‌دهد. ولی وقتی که نفر صدم اضافه می‌شود با ۹۹ نفر دست می‌دهد پس چرا در عبارت اعداد ۱ تا ۹۹ را جمع نکرده و ۱ تا ۱۰۰ را جمع کرده است؟ اگر نیازی به فرستادن عکس هست، بفرمایید.

K.M
Member
2 سال قبل

سلام
ببخشید در مورد این کتاب ایا چاپ های سال 96 و 97 با این کتابی که در این لینک هست متفاوته ؟
چون من چند تا کتاب فروشی اصفهان رو که پرس جو کردم همشون گفتند چاپ کتابشون مال سال 96 یا 97 هست
باتشکر

mahdi yar hoseinzade
Member
2 سال قبل

سلام پی دی اف این کتاب هست؟

محمدحسین علی‌پور
Member
2 سال قبل

ممنون از سایت تکمیلی به خاطر این کتاب خوب. سفارش دادم. لطفا طرح چه کتابی بخونم رو حتما ادامه بدید.