می‌خواهیم مفهومی را تعریف کنیم به نام «جانگهدار».

جانگهدار موجودی است که جا نگه می‌دارد!! این تعریف ساده‌تر از آن است که بخواهیم آن را شرح دهیم. در ادامه یک مثال از جانگهدار می‌آوریم.

داریوش کاپیتان تیم فوتسال کلاس، باید یک تیم برای شرکت در مسابقات فوتسال به مسئولان مدرسه معرفی کند. ولی او در انتخاب دروازه‌بان دچار مشکل شده است. داریوش برای پست دروازه‌بانی باید یک نفر را معرفی کند؛ ولی تعداد کسانی که می‌توانند دروازه‌بان باشند زیاد است. او باید از بین سهند، هومن، سروش و محمد یکی را انتخاب کند. مسئولان مدرسه هم گفته‌اند داریوش سریع‌تر تیم خود را معرفی کند. بنابراین داریوش تیم را بدون دروازه‌بان معرفی کرد و از مسئولان مدرسه درخواست کرد که بعداً دروازه‌بان را معرفی کند.

در اینجا $X$ جانگهدار است. کسانی که می‌توانند در جای $X$ قرار بگیرند، عبارت‌اند از سهند، هومن، سروش و محمد؛ بنابراین $X$ یک جانگهدار اسمی است؛ یعنی موجوداتی که می‌توانند به جای $X$ قرار بگیرند اسامی دانش‌آموزان هستند.

در ریاضیات معمولاً جانگهدارها با حروف انگلیسی نشان داده می‌شوند. به این جانگهدارها «متغیر» می‌گویند.

 


نوشته‌های قبلی و بعدی


اشتراک
اطلاع از
شماره موبایل شما نمایش داده نمی‌‌شود.

3 پرسش‌ها و نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات
مهدی فراهانی
Member
1 سال قبل

به نظرم این بخش باید از کتاب تکمیلی حذف بشه.به نظرم خیلی بد توضیح داده.
دانش آموز بعد از خواندن دوباره متن گیج میشه.

رادوین سالاری
Member
3 سال قبل

سلام من یه چیزی میگم ببینید درسته یا نه
هر جانگهدار نوعی متغیر هست ولی هر متغیری جانگهدار نیست ( وقتی متغیر جانگهدار میشه که یه معادله با جواب داشته باشیم درسته؟؟ یا اینکه معادله میتونه جواب هم نداشته باشه یا اینکه بی شمار جواب داشته باشه ؟)