خیلی‌ها فکر می‌کنند اگر بیشتر وقت خود را به درس خواندن یا کار کردن اختصاص بدهند و سخت کار کنند، موفق خواهند شد. اما این تفکر، نادرست است! علاوه‌بر سخت کار کردن، باید به تفریح، غذای سالم، ورزش، و خواب کافی هم توجه ویژه‌ای داشت.

تمرکز

مشکل اکثر دانش‌آموزان این است که معنای سخت کار کردن یا خوب درس خواندن را نمی‌دانند. سخت کار کردن یعنی بتوان در مدت زمان طولانی، روی یک کار یا مطلب متمرکز ماند و آن کار را بدون حواس‌پرتی پیش برد.
برای اینکه موضوع روشن‌تر شود، یکی از کارها یا تفریح‌های مورد علاقه‌تان را در نظر بگیرید؛ مثل فوتبال بازی کردن یا دورهمی‌ با دوستان نزدیک یا …! انسان‌ها وقتی فعالیت مورد علاقه‌شان را انجام می‌دهند طوری در آن غرق می‌شوند که دیگر حواسشان به چیزهای دیگر پرت نمی‌شود و شاید اصلاً متوجه نشوند که زمان چگونه می‌گذرد! اگر در کارهای جدی‌تر، مثل درس‌ خواندن، آن‌قدر متمرکز شوید که گذر زمان را حس نکنید، آن‌وقت می‌توان گفت آن کار را واقعاً باتمرکزِ کافی انجام داده‌اید.
البته، توجه داشته باشید که باتمرکز کار کردن نیاز به تمرین دارد و چنین مهارتی به‌سادگی به‌دست نمی‌آید.

چگونه با تمرکز درس ریاضی را بیاموزیم؟

برای آموختن درس ریاضی، حتماً یک دفتر کنار دستتان باشد و مسائل را «به‌طور کامل» حل کنید و راه‌حل کامل را داخل کاغذ یا دفترتان بنویسید. سپس، راه‌حل‌تان را تصحیح کنید و اگر در جایی ایرادی داشتید، آن ایراد را در یک دفتر دیگر، که نام آن را «دفتر ایرادهای من» گذاشته‌اید، یادداشت کنید. اگر نتوانستید مسئله‌ای را حل کنید، آن مسئله را هم در همان دفتر ایرادهای من بنویسید. نوشتن ریاضی و تصحیح همزمان مسئله‌ها به شما کمک می‌کند که هم خیلی سریع متوجه ایرادهایتان شوید که بعداً آنها را تکرار نکنید و هم اینکه تمرکزتان به‌هم نریزد. در هنگام آموختن یا تمرین ریاضی، اگر یک مسئله برایتان سخت باشد و مدت زمان زیادی ذهن شما را درگیر کند، و در این مدت شما فقط به دیوار یا سقف زل بزنید، احتمال اینکه تمرکزتان به‌هم بریزد خیلی زیاد است! در چنین حالتی، تکنیک نوشتن به شما کمک می‌کند که بر حواس‌پرتی‌ها غلبه کنید.

گفتگوهای بیشتر!


نوشته‌های قبلی و بعدی


اشتراک
اطلاع از
شماره موبایل شما نمایش داده نمی‌‌شود.

0 پرسش‌ها و نظرات
Inline Feedbacks
مشاهده همه نظرات